Sunday, November 15, 2015

FD - Travelog Haji 1436 Hijrah (2015 Masihi) - (5)

"Dialah yang memberi rahmat kepadamu dan malaikat-Nya (memohonkan ampunan untukmu), supaya Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada cahaya (yang terang). Dan adalah Dia Maha Penyayang kepada orang-orang yang beriman." [Al Ahzab (33): 43]
Madinah : 17 Ogos – 25 Ogos 2015 (2-10 Zulkaedah 1436 Hijrah) – Episod 1
Madinah (Movenpick Hotel Anwar Al Madinah)

17 Ogos 2015… 3 bulan lalu dari tarikh hari ini, adalah hari pertama perjalanan haji selama 46 hari. Kelompok ini adalah kelompok Jemaah yang ke-5, iaitu KT05, yang berjumlah lebih kurang 400 orang, akan memulakan perjalanan ke Madinah. Kami perlu mendaftar masuk pada jam 1.30 pagi. Pihak TH telah memberi pilihan samada mahu ke Makkah atau ke Madinah terlebih dahulu. Beberapa pendapat ditanya, dan akhirnya kami memilih untuk ke Madinah terlebih dahulu, supaya dapat menyesuaikan diri dengan mudah dalam membuat persediaan untuk mengerjakan haji.

Emak, Wak Siah dan anak-anak telah menghantarku ke Kompleks TH Kelana Jaya. Kami tertolak dari rumah lebih kurang jam 9 malam. Perjalanan ke TH tidak lama, lebih kurang 30 minit, dengan jarak lebih kurang 20km. Sampai di TH, Bik Mun dan keluarga sudah ada, termasuk Paman Rin dan Cik Puteh. Tidak lama selepas itu, Nashriq pula sampai. Setelah Nashriq pulang, sahabat wisataku, Kak Nor dan Azila pula datang.

Alhamdulillah, mudah mereka mencari tempatku menunggu bersama anak-anak. Sempat Azila memberikan petua kepadaku. “Orang kata, semasa turun dari kapalterbang dan sebelum menjejakkan kaki ke Makkah atau Madinah, jangan lupa berdoa kepada ALLAH SWT, memohon agar kita dijadikan seperti orang Arab, selera dengan makanan yang disediakan dan selesa dengan kehidupan seharian di Arab Saudi.” Itulah yang kulakukan semasa pertama kali jejakkan kaki di Lapanganterbang Madinah.

Lebih kurang jam 3.00 pagi kami dibawa menaiki bas ke KLIA dari Kompleks TH di Kelana Jaya. Sebanyak 11 buah bas telah disediakan sebagai pengangkutan untuk Jemaah haji KT05 ke KLIA. Kami diiringi oleh polis trafik dan semua kesebelas bas telah bergerak serentak meninggalkan Kelana Jaya.

Kuala Lumpur International Airport (KLIA)

Kami terus dibawa ke landasan penerbangan dan lalu melalui landasan. Pengalaman baru kerana tidak pernah lalu di kawasan ini. Kami telah menaiki kapalterbang Arab Saudi. Alhamdulillah, penerbangan yang lancar dan tiada gangguan apa-apa di udara.

Kami tiba di Madinah lebih kurang jam 7 pagi (waktu tempatan). Di Madinah dan Makkah, waktu terlambat selama 5 jam jika dibandingkan dengan waktu di Malaysia. Proses menunggu yang agak lama. Bagasi yang dibawa tidak perlu diurus sendiri kerana pihak TH telah menyediakan perkhidmatan penghantaran bagasi terus ke kamar hotel. Alhamdulillah, proses yang mudah dan lancar.

Lebihkurang jam 9 pagi kami tiba di Hotel Movenpick Anwar, yang jaraknya cuma 100meter dari Masjid Nabawi. Bilik Paman Saidi dan Adli bersebelahan dengan bilik kami berdua. Syukur ya ALLAH, selepas berehat dan makan tengahari, kami bersiap-siap untuk solat Zuhur di Masjid Nabi.

Alhamdulillah...Hati tidak berhenti-henti mengucap syukur, atas kasih sayang ALLAH SWT, dapat lagi aku kembali ke Masjid Nabawi selepas 8 tahun.