Thursday, December 31, 2015

Selamat tinggal 2015... Selamat datang 2016...

  “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat                 pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang 
  dikerjakannya” – Surah Al-Baqarah, 2 :286.

Hari ini hari terakhir 2015. Begitu cepat masa berlalu, dengan segala rasa dan pengalaman di sepanjang tahun 2015. 12 bulan yang penuh suka duka, menjalani kehidupan dengan apa adanya. Rasanya tiada yang mengujakan, kecuali kesempatan menunaikan haji ke Makkah di tahun 1436 Hijrah (2015 Masihi) dari 17 Ogos hingga 1 Oktober 2015 dan konvokesyen CT.

Alhamdulillah, syukur ya ALLAH.. Sungguh kurniaMU amat banyak. Dengan suka duka dan siksa bahagia perasaan. Apa lagi yang diharap oleh insan, dengan berlalunya hari... memohon agar diberi kesihatan, keselamatan, kemudahan dan kebahagiaan.

Dalam bulan November, bertahan dua hari di Hospital Sungai Buloh(HSB)  merupakan kenangan tidak terlupakan. Setelah hampir 15 tahun tidak menginap di hospital, setelah melahirkan Nurul Ein Fatihah, aku terpaksa menginap di HSB atas sebab diserang vertigo. Ramai tidak tahu penyakit ini, perlu menerangkan kepada teman-teman yang tidak pernah diserang olehnya. Namun, ramai juga yang ada pengalaman mengalami penyakit 'pusing kepala' yang tidak dijangka akan turut menyerang. Namun, Alhamdulillah... syukur kepada ALLAH, kerana semakin berkurangannya penyakit ini, walaupun masih perlu ada rawatan susulan dan fisioterapi.

Segala rasa, termasuk harapan yang bagai kaca dihempas ke batu. Hancur. Itulah rasa hati. Berbekalkan kekuatan, ketabahan dan kesabaran yang ALLAH berikan, ku bangkit menghadapi hari muka dengan sedaya upaya. Sangat kecewa, seakan putus asa... namun, hidup perlu diteruskan... Sedikit demi sedikit, aku disedarkan bahawa hidup jangan terlalu bergantung dengan sesuatu yang tidak pasti... Bak kata Tere Liye:. 

"Hari ini, mungkin kita adalah segalanya bagi seseorang. Tapi besok, boleh jadi bukan siapa-siapa lagi.
Hati manusia itu mudah berubah.
Karena itu, jangan berlebihan. Agar sakitnya tidak terlalu dalam membekas."

Hidup betul tidak mudah. Perlukan kekuatan dan semangat yang amat tinggi. Semoga ALLAH selalu beri kekuatan, agar dapat melangkah ke hadapan dengan tabah.

Semoga 2016 menjadi tahun yang lebih indah, lebih membahagiakan dan lebih banyak kejayaan, bagi menggantikan rasa-rasa sedih, pedih dah gagal... Ku pandang ke depan, dengan penuh harapan.. dengan bertambah umur ke 5 siri, semoga hidup pun akan semakin indah dan berseri...

Terima kasih, Abang di atas segala rasa yang pernah diberi.. Semoga 2016, hadirmu tidak terlalu kuharapkan, agar dapat ku teruskan kehidupan dengan damai...



No comments:

Post a Comment