Saturday, October 9, 2010

Ibu hanya seorang........

Apabila seorang ibu itu sakit, anak-anaklah yang paling sedih dan risau...... terutamanya apabila ibu itu dimasukkan ke ICU kerana sakit yang kritikal......

Betul kata pepatah .."Ibu boleh menjaga 10 orang anak, tetapi 10 orang anak belum tentu dapat menjaga ibunya yang seorang".. Anak2 kini hanya sibuk dengan urusannya sendiri hingga mengabaikan ibunya dan mengharapkan agar orang lain datang menjenguk ibunya di hospital bagi pihak dirinya........ aku jadi kaku dan beku.... aku letakkan diriku di tempat ibu itu... dapatkah anak-anak ku yang 5 orang itu menjaga ku dihari tua ku nanti........???

Sepenuh kasih sayang telah dicurahkan, tanpa mengira akan masa, kewangan dan penderitaan diri sendiri demi mempastikan anak-anak membesar dengan sempurna, dari segi mental dan fizikal, dari segi rohani dan jasmani.... tetapi, kadang2 tidak dimengerti di mana silapnya hinggakan berlaku/wujudnya anak yang tidak ambil kisah akan ibunya... sedangkan kita hanya perlu menjaganya ketika dia masih ada.... terlalu lamakah tempoh itu???

Janganlah terlalu memikirkan kepentingan diri sendiri.. hargailah ibu selagi dia masih ada... dan ingatlah, apa jua perlakuan kita terhadap ibu kita, akan diperhati oleh anak2 kita... dan tidak mustahil seandainya diri kita akan diperlakukan begitu pula... sebagai pembalasan... Dan aku sungguh kagum dengan mu Nash... Perhatian terhadap ibumu menjadikan aku terfikirkan adakah aku mampu melahirkan seorang anak yang setia seperti mu.. terhadap aku, ibunya...??

Mohonku kepada Allah, jadikanlah anak2 ku anak yang taat, setia dan kasih terhadap ibu dan ayahnya... jadikan lah anak2ku anak yang tau mengenangkan kasih sayang ibu ayahnya, kerana bukan balasan jasa yang dipinta, hanya pengertian dan sekelumit rasa cinta dan kasih untuk dijadikan bekalan dihari tua...

No comments:

Post a Comment