Saturday, October 30, 2010

Belajar memasak laksa...

Anak dara saya ni memang suka sangat makan laksa... bila pergi makan je kat luar, minta laksa.. pasar malam...laksa.. sampaikan yang jual laksa pun dah kenal.... jadi, pada suatu hari, dia cuba memasak kuah laksa.......maklum, mamanya orang sibuk... nak memasak yang remeh-remeh ni tak sempat...

Dia sms saya kenapa kuah laksanya terasa lain macam... saya kata, tunggulah saya balik dulu barulah saya boleh rasa.. saya juga bertanyakan bahan-bahan yang digunakan untuk memasak kuah laksa itu... dia kata, semua yang perlu dimasukkan, dia dah sediakan... (tengok buku resepilah tu...)

Sampai di rumah, saya pun mencuba masakannya... rupa-rupanya cuma kekurangan garam dan asam keping.. jadi, rasanya kurang masin dan kurang masam.... saya kacau dalam kuah laksa itu, terdapat serai.. saya dok fikir, rasanya saya tak pernah buat kuah laksa menggunakan serai.. mungkin itulah yang menyebabkan rasanya agak berlainan........ tapi, bolehlah dimakan juga ... bolehlah tahan, baru pertama kali dia buat kuah laksa sendiri...

Yang penting adalah keinginan untuk mencuba... apabila telah mencuba, dah tau apa kekurangan pada rasa masakannya, nanti lain kali membuat kuah laksa itu akan tau apa yang perlu dimasukkan sebagai bahan-bahannya... Alhamdulilah... alah bisa tegal biasa.... dan sudah terlalu lama bermanja, semua disediakan... kini waktunya untuk berdikari dan belajar masuk ke dapur... kerana walau tinggi manapun pendidikan yang kita terima, orang perempuan kena masuk ke dapur juga....

No comments:

Post a Comment